برگزیده ها
1402/3/9 سه‌شنبه
دکتر جمال پور دبیر علمی همایش حکمرانی متعالی در آذربایجان شرقی:
نقش نخبگان در حکمرانی متعالی انقلاب اسلامی تعیین کننده است

.

 تبریز- ایرنا- حکمرانی، عبارت است از سبک و شیوه حکومت کردن و تمام حکومت‌ها در دنیا به دنبال حکمرانی مقتدر و جلب رضایتمندی عامه مردم هستند و تحقق این مهم بدون روش و سبک امکان پذیر نیست و انقلاب اسلامی ایران بر یک حکومت متعالی پافشاری می‌کند که با این انقلاب متولد شده و در این میان نقش نخبگان و دانشگاهیان همواره تعیین کننده بوده است.

 به گزارش ایرنا، ضرورت برگزاری همایش و نشست های تخصصی در این خصوص دست اندرکاران نهادها و ادارات مختلف را در سطح کشور بر آن داشته تا همایشی با عنوان حکمرانی متعالی را در تمام استان ها برگزار کنند و آذربایجان شرقی درصدد برگزاری این همایش ملی است که قرار است به زودی در تبریز برگزار شود.

دبیر علمی این همایش برای بیان ضرورت ها و عملکرد ۹ پیش همایشی که در آذربایجان شرقی برگزار شده میهمان خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز بود که تعاریف و ضرورت های حکمرانی متعالی را برشمرد.

 میکائیل جمال پور معتقد است مطلوبیت و کسب رضایت مردم از مهم‌ترین مباحث در حکومت‌داری و رسیدن به کمال و سعادت افراد و جوامع است، هر چند بیشتر نظریه‌های غربی نیز از عدالت به عنوان یکی از صفات و ویژگی‌های حکمرانی خوب صحبت کرده اند که مورد نظر اسلام نیز است اما رویکرد اصلی غربی ها به سمت کمال مادی و دنیوی بوده و این به دلیل گرایش انسان‌محوری آنهاست.

 از سوی دیگر، اسلام با نگرشی خدامحور، سعادت اخروی را هدف خلقت انسان‌ها و جوامع معرفی می‌ کند بر همین اساس، از آنجایی که هدف خلقت دنیا، انسان‌ها، جوامع و تشکیل حکومت‌ها نیل به سعادت َابدی‌است، لذا آشکار شدن ویژگی‌های بهترین نوع حکمرانی برای معرفی آنها و تبعیت مردم از چنین حکومت‌هایی ضروری است.

فلسفه اصلی حکمرانی متعالی تمرکززدایی است

 دبیر علمی همایش حکمرانی متعالی در آذربایجان شرقی و رییس دانشگاه پیام نور استان با بیان اینکه فلسفه و هدف از حکمرانی متعالی تمرکززدایی و استفاده از طرح های جدید و نظرات تمام نخبگان در سراسر کشور است، گفت: انقلاب اسلامی مبتنی بر مردم است و حکمرانی که مانند انقلاب اسلامی باشد به طور یقین موفق خواهد بود زیرا که انقلاب اسلامی از پایین به بالا و از حاشیه به متن اتفاق افتاده است.

 جمال پور اظهار کرد: اگر انقلاب اسلامی این امتیاز را دارد پس باید در حکمرانی نیز این اتفاق بیافتد و مردم نقش پذیری بیشتری در اداره امور داشته باشند و بازیگر اصلی میدان شوند و در تدوین قوانین و شیوه های انجام رسالت سازمان ها و دستگاه ها مشارکت کنند.

 وی ادامه داد: تمام حکومت ها در دنیا به دنبال قوی شدن و رضایت حداکثری مردم هستند از این رو تمام دستگاه ها و سازمان ها باید شیوه انجام وظایف اداری خود را طوری ترسیم کنند که به اقتدار نظام و رضایتمندی مردم منجر شود.

 جمال پور افزود: آرزوی هر نظام، قدرتمند شدن مملکت و رضایتمندی مردم در دوران حکومت آن است و این همان حکمرانی است که در حال حاضر در بیشتر کشورها رواج یافته است.

وی به انواع حکمرانی ها در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: حکومت ها ابتدا به این نتیجه رسیدند که برای اقتدار و جلب رضایت مردم باید حکمرانی خوب را اجرا کنند، بعدها این اصطلاح به حکمرانی سالم تغییر یافت و در انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیده شد که حکمرانی باید مبتنی بر فرهنگ، تاریخ، علایق، باورها و هنجارهای آن جامعه و کشور باشد.

 در حال حاضر شکل حکومت در بیشتر کشورها، جمهوری است، اما جمهوری لفظی است و در کشورهای مختلف حال و هوا و رنگ و بوی آن کشور را می گیرد، در کشور ما نیز مدل حکومتی باید تابعی از ارزش های دینی، ملی و بومی باشد که خلاصه آن، تولد اصطلاح جدید حکمرانی متعالی است.

 جمال پور ادامه داد: در حال حاضر شکل حکومت در بیشتر کشورها، جمهوری است، اما جمهوری لفظی است و در کشورهای مختلف حال و هوا و رنگ و بوی آن کشور را می گیرد، در کشور ما نیز مدل حکومتی باید تابعی از ارزش های دینی، ملی و بومی باشد که خلاصه آن، تولد اصطلاح جدید حکمرانی متعالی است.

 وی با بیان اینکه در چند سال گذشته برخی نهادها از جمله مدرسه عالی بهشتی و دانشگاه دفاع ملی در راستای عملی شدن این نوع حکمرانی، گام های علمی برداشته اند، گفت: این اقدام به منظور تبدیل این نوع حکمرانی به هنجار علمی در مراکز علمی و پژوهشی است.

 جمال پور گفت: برگزاری نشست ها و همایش های ملی و بین المللی با محوریت دانشگاه ها و حاکمیت از جمله اقدامات علمی انجام شده در این راستاست تا این حکمرانی متعالی به گفتمان رایج در حکومت داری تبدیل شود.

 وی بیان کرد: کارهای بر زمین مانده در این مورد زیاد است اما مدرسه عالی شهید بهشتی با مسوولیت دانشگاه دفاع ملی و همکاری وزارت کشور اقدام مهمی انجام داده و همکاری با ستادهای این نوع حکمرانی به استانداری های کشور ابلاغ شده است.

 رییس دانشگاه پیام نور با اشاره به تشکیل ستادهای حکمرانی متعالی در کشور و آذربایجان شرقی گفت: ستاد علمی به ریاست دانشگاه پیام نور و ستاد اجرایی به ریاست معاونت منابع انسانی در استان تشکیل شده و تا به امروز ۹ پیش نشست در استان با موضوعات مختلف برگزار شده است.

 جمال پور بار دیگر بر فلسفه حکمرانی متعالی که همان تمرکززدایی است تاکید کرد و گفت: در این نوع حکمرانی این ظرفیت و امتیاز برای تمام افراد ایجاد شده که هر کسی طرح جدید و نظری دارد بتواند آن را ارایه کند و در واقع این نوع حکمرانی، ندای به صحنه خواندن تمام نخبه های جمهوری اسلامی است.

 در این نوع حکمرانی این ظرفیت و امتیاز برای تمام افراد ایجاد شده که هر کسی طرح جدید و نظری دارد بتواند آن را ارایه کند و در واقع این نوع حکمرانی، ندای به صحنه خواندن تمام نخبه های جمهوری اسلامی است.

 وی همچنین به ارایه ۱۵۰ مقاله در پیش نشست های این حکمرانی در استان اشاره کرد و گفت: این میزان مشارکت نشان دهنده جدی گرفته شدن این موضوع در محافل علمی و دانشگاهی است و جامعه علمی به این نتیجه رسیده که بازکردن مشکلات متعدد از طریق حکمرانی متعالی امکان پذیر است.

رفع شکاف بین علم و اجرا در نشست های حکمرانی متعالی

 عضو کمیته های علمی و اجرایی همایش حکمرانی متعالی در آذربایجان شرقی گفت: در پیش نشست هایی که در این زمینه در استان برگزار شده شکاف بین علم و اجرا برطرف شده و راهکارهای ارایه شده از سوی افراد علمی از طرف مجریان نقد و بررسی و چکش کاری شده و منجر به نتیجه مطلوب می شود.

 کریم اسکندری اضافه کرد: در دنیا سه نوع حکمرانی وجود دارد حکمرانی خوب که در سال ۱۹۸۰ در بانک جهانی مطرح شد به صورت آبشاری بوده و فرق آن با حکمرانی سالم، از بالا به پایین بودن آن است اما در حکمرانی سالم، فلسفه اصلی بر این بنا نهاده شد که علایق و سلایق مردم هم در نظر گرفته شود.

 وی ادامه داد: بعدها نوع دیگری از حکمرانی که دربرگیرنده علایق و سلایق مردم و همچنین ارزش های الهی بود مد نظر قرار گرفت که در ادبیات مدیریتی و سیاسی، ادبیات جدیدی بود که همان حکمرانی متعالی است.

 اسکندری به برگزاری ۹ پیش نشست این همایش در استان در موضوعات حکمرانی فرهنگی، شهروندی، محلی، اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی، آب و انرژی، نظام مدیریت سرمایه های انسانی و مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: هدف از برگزاری این همایش ها، تولید ادبیات جدید در حوزه حکمرانی متعالی است.

 وی بیان کرد: سعی کردیم این نشست ها ۲ تا سه مقاله خروجی داشته باشند ضمن اینکه تعداد مقالات ارایه شده در این نشست ها، یک سوم کل مقالات کشوری بود و سهم مقالات تولیدی در استان بسیار بالاتر از دیگر استان ها بود.

 وی با اعلام اینکه همایش ملی حکمرانی متعالی ۱۱ خرداد از ساعت ۹.۳۰ تا اذان ظهر در دانشگاه پیام نور تبریز برگزار می شود، گفت: در این همایش چهار مقاله ارایه می شود ضمن اینکه بالای ۹۰ درصد مقالات با رویکرد ارایه راهکار برای حل مسائل ارایه شده و مقالات منتخب در فصلنامه علمی پژوهشی چاپ خواهند شد.

 اسکندری همچنین از تشکیل دبیرخانه مرکزی همایش حکمرانی در دانشگاه پیام نور، نخستین نشست مشترک علمی با حضور ۱۷ نفر از صاحب نظران، برگزاری نشست خبری، سفارش مقالات ویژه به تعداد ۱۰ مورد و استخراج ۳۰ مقاله علمی و پژوهشی از پیش نشست ها به عنوان عملکرد ۴۰ روزه ستاد اجرایی و علمی این همایش خبر داد.

 به گزارش ایرنا، ریاست ستاد برگزاری همایش ملی حکمرانی متعالی در آذربایجان شرقی را عابدین خرم استاندار برعهده دارد و دبیر اجرایی این همایش جهانبخش سلمانیان معاونت منابع انسانی استانداری تعیین شده و دبیر علمی همایش یاد شده میکائیل جمال پور رییس دانشگاه پیام نور تبریز و استان است.


 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر