برگزیده ها
1401/1/27 شنبه
گفتگوی مشروح تبریزبیدار با دکتر جمال پور سرپرست دانشگاه پیام نور استان؛
پیام نور متجلی عدالت آموزشی / حرکت پرشتاب برای تاسیس شرکت های دانش بنیان

.

تبریزبیدار در گفتگوی مشروح با رئیس جدید پیام نور آذربایجان شرقی به رویکردهای جدید این دانشگاه پرداخته کرده است.

سرویس اجتماعی تبریز بیدار / دانشگاه پیام نور با ظرفیت بالای دانشجو در سطح کشور از مراکز استان ها گرفته تا شهرهای کوچک و بخش ها بعنوان یکی از سنگرهای مهم علمی کشور محسوب می شود.

در هفته های اخیر شاهد تغییر مدیریتی در راس دانشگاه پیام نور در آذربایجان شرقی بودیم و دکتر میکائیل جمال پور به ریاست این دانشگاه در استان منصوب شد.

در گفتگوی مشروح با جمال پور به رویکردهای جدید این دانشگاه پرداخته ایم که در ذیل می آید:

دانشگاه پیام نور متجلی عدالت آموزشی

تبریزبیدار: مهمترین رسالت های دانشگاه پیام نور چیست؟

جمال پور: دانشگاه پیام نور یکی از دانشگاه های دولتی کشور است که یک سوم ظرفیت دانشگاه های دولتی را شامل می شود. این دانشگاه سال ۶۷ تاسیس شده و در کنار سایر دانشگاه ها مشغول به فعالیت و تحقق وظایف خود است. ویژگی عمده این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه ها نیمه حضوری بودن است یک فرصت ارزشمند برای همه علاقمندان به ادامه تحصیل است.

کشور ما پهناور است و بخش اعظم مردم در شهرها و باقی در روستاها مشغول به زندگی هستند که دسترسی همه به دانشگاه عادلانه نیست و پیام نور این عدالت آموزشی را در جامعه نشان داده است، به این صورت که هرکس در هر مقطعی تصمیم به ادامه تحصیل داشته باشد، دانشگاه پیام نور این امکان را در اختیار همگان قرار می دهد.



متن محور بودن دروس پیام نور

اما ماموریت های این دانشگاه همانند سایر دانشگاه ها آموزش، پژوهش و کارهای فرهنگی و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور و همینطور یکی از اهداف این دانشگاه تولید علم و دانش است. در گام دوم انقلاب رهبر انقلاب فرمودند باید مقتدر باشیم و این اقتدار میوه علم هست.
 دانشگاه پیام نور همچنین از نظر فعالیت های فرهنگی و اجتماعی برجسته و زبان زد هست. نکته مهمی که باید در کنار این موارد ذکر کرد کتاب محور و متن محور بودن دانشگاه است که باعث شده اساتید این دانشگاه در خلق متون علمی مصر باشند تا جایی که با قاطعیت می توان گفت که صد درصد متون تدریسی تالیف خود اساتید این دانشگاه است.

حرکت دانشگاه پیام نور برای تحقق شعار سال

تبریزبیدار: رویکرهای اساسی دانشگاه پیام نور مخصوصا در استان آذربایجان شرقی چیست؟

جمال پور: طبیعتا این دانشگاه برای ارتقای جایگاه خود در بین دانشگاه های استان فعالیت می کند و دارای برنامه است. همچنین جواب دهی به مطالبات وزارت علوم و سازمان مرکزی دانشگاه و در راس همه این ها در جهت تحقق مطالبات مقام معظم رهبری تلاش می کند و برنامه های مختلفی را تدوین کرده است. از جمله این برنامه تلاش برای تحقق شعار سال بصورت علمی و عملی است و دانشگاه خود را مخاطب مطالبات رهبر انقلاب در تحقق شعار سال می داند.
 

حرکت پرشتاب برای تاسیس شرکت های دانش بنیان

تبریزبیدار: سهم دانشگاه پیام نور در تحقق شعار سال و جهاد تبیین را چه می دانید؟

جمال پور: سهم دانشگاه پیام نور در سال های گذشته در زمینه تاسیس شرکت های دانش بنیان و اشتغال زایی سهم چشم گیری نبوده اما امسال با شتاب گیری باید این مسائل جبران شوند. در کنار تحقق این شعار باید بحث جهاد تبیین هم از یاد نبریم که در این جهت هم ما دو برنامه اساسی را تدوین کردیم و بعد از این ماه مبارک رمضان اجرایی خواهد شد.

تربیت نیروی کارآمد برای جهاد تبیین

بمناسبت گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله مطهری برنامه ای با همکاری نهاد ها و دانشگاه های دیگر و استانداری استان تحت عنوان سلسله نشست های  «تبیین مطهر» با مسئولیت این دانشگاه اجرا خواهد شد و یک همایش متمرکز هم در هفته معلم اجرا خواهیم کرد.

یکی از ضرورت های جهاد تبیین فقدان نیروی کارآمد است و به همین علت در نظر داریم یک دوره تربیت مدرس جهاد تبیین برگزار کنیم و سی نفر از علاقمندان به این حوزه را تربیت کنیم.

گرامی داشت نام و یاد بزرگان هم از دیگر ماموریت های ما در این مجموعه است مخصوصا بزرگانی که ارتباط مستقیمی دارند با این خطه دارند.
 

پیام نور تعارض بین مدرک گرایی و تولید علم را از بین برده

تبریزبیدار: جایگاه دانشگاه پیام نور را در تقابل مدرک گرایی با تولید علم چگونه می بینید؟

جمال پور: یکی از آفات جدی دانشگاه ها مدرک گرایی است. این دانشگاه همانطور که عرض کردم متن محور و کتاب محور هست و هرکسی بخواهد دانشجوی این دانشگاه شود لاجرم باید این متون را مطالعه کند و قاطعانه عرض می کنم که دانشگاه پیام نور تعارض بین مدرک گرایی و تولید علم را از بین برده است که به سبب امتحانات متمرکز کشوری و متن محوری است فلذا مدرک گرایی با این سازو کار امکان پذیر نیست چرا که دانشجویان حتما باید متون را خوانده و درک کنند و از طرفی متن محوری باعث شده اساتید نیز به خلق متون و تالیف کتب روی آورند.
 

رقابت مثبت بین تشکل های دانشجویی

تبریزبیدار: دامنه آزادی تشکل های دانشجویی در این دانشگاه چگونه است؟

جمال پور: قبل از شیوع کرونا دانشجویان در قالب تشکل های مختلف دانشجویی در مجامع و کانون ها فعالیت داشتند که به واسطه همه گیری این ویروس این فرصت نه تنها از دانشجویان بلکه از همه دانشگاهیان سلب شد اما تلاش داریم مجددا این فعالیت های دانشجویی را به دانشگاه بازگردانیم.

در دانشگاه پیام نور بر اساس ضوابط فعالیت تشکل های دانشجویی در همه زمینه فراهم است و بین تشکل های مختلف حتی یک نوع رقابت مثبتی هم وجود داشت و بنا داریم در این بازگشایی پسا کرونا حتما این تشکل ها فعال بشوند.



 

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر